Molecular mechanisms of cytoskeletal dysregulations in Spinal Muscular Atrophy (SMA)
Spinal Muscular Atrophy (SMA) is a monogenic, neurodegenerative disease predominantly affecting children. Clinically, SMA manifests in severe proximal muscular atrophy due to degeneration of alpha-motoneurons in the ventral horn of the spinal cord and the brain stem. SMA is caused by homozygous deletion or mutation of the Survival Motoneuron (SMN1) gene leading to low levels of the Survival of Motoneuron (SMN) protein. However, humans possess a homologous gene, SMN2, which mainly encodes for a truncated and instable protein isoform, SMNΔ7, and therefore cannot compensate the loss of SMN1. However, phenotype severity in SMA varies due to different levels of residual SMN protein expressed by SMN2 which shows copy number variation among patients. Neurodegeneration is the hallmark of SMA. However, with recently approved therapies and prolonged lifespan of patients peripheral phenotypes become more clinical relevant and strengthen the view on SMA as a multisystem disorder. Different peripheral organ system display malfunctions and dysregulated development. However, why motoneurons are more susceptible towards an SMN protein loss compared to other tissues is still an open question. Neurogenesis, maturation of synapses and active synaptic signaling relies on functional actin dynamics. Indeed, the SMN protein regulates the actin cytoskeleton via directly binding to the small actin-binding protein profilin2a (PFN2a). Upon SMN depletion, PFN2a and different upstream neurotrophic signaling kinases become dysregulated. This leads to altered actin dynamics and consequently to dysfunctional neurite outgrowth, axonal pathfinding and branching, synapse formation and dysregulated synaptic signaling. SMN molecular functions are not fully known and direct interactions of SMN with factors of the actin cytoskeleton remained elusive. The aim of this study was to elucidate SMN-specific regulation of actin dynamics. Furthermore, we wanted to assess pathophysiological aspects of dysregulated profilin contributing to neuronal degeneration. Moreover, we analyzed in a biology network approach signaling dysregulations upstream of actin dynamics to provide a basis for development of SMN-independent treatment approaches. In the first study (Manuscript I), we reviewed the current knowledge of SMN post-translational modifications regulating protein functions, e.g. stability, oligomerization, localization and protein interactions. Thereby, we emphasized the importance of SMN-phosphorylation and the relevance for SMA pathophysiology. SMN mutations causing SMA phenotypes at distinct putative or described phospho-sites modulating protein-protein interactions underline the importance to further elucidate SMN molecular functions. In the second study (Manuscript II), we further characterized SMN-dependent regulation of the actin cytoskeleton. We could show that SMN interacts with actin independently of binding to PFN2a. However, our data suggest that actin dysregulation as seen in SMA becomes SMN-independent at the time of therapeutic intervention. This supports the view of different dysregulated pathways cannot be fully rescued by SMN restoration only. The third study (Manuscript III) broadens our view on dysregulated profilin protein homeostasis contributing to neuronal degeneration. In Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS), profilin is analyzed as a risk factor causing neuronal degeneration. A better understanding of dysregulated actin remodeling pathways would contribute to development therapeutic strategies to rescue faulty actin dynamics and therefore neurodegeneration beyond SMA. In the last study (Manuscript IV), we focused on elucidating the complex interactive network between different neurotrophic signaling pathways. We wanted to characterize in a network approach signaling hubs which become dysregulated upon SMN depletion. Further, we characterized whether these pathways can be SMN-independent therapeutic targets to ameliorate SMA phenotypes. The aim of this study was to elucidate SMN-specific regulation of actin dynamics. Furthermore, we wanted to assess pathophysiological aspects of dysregulated profilin contributing to neuronal degeneration. Moreover, we analyzed in a biology network approach signaling dysregulations upstream of actin dynamics to provide a basis for development of SMN-independent treatment approaches. In the first study (Manuscript I), we reviewed the current knowledge of SMN post-translational modifications regulating protein functions, e.g. stability, oligomerization, localization and protein interactions. Thereby, we emphasized the importance of SMN-phosphorylation and the relevance for SMA pathophysiology. SMN mutations causing SMA phenotypes at distinct putative or described phospho-sites modulating protein-protein interactions underline the importance to further elucidate SMN molecular functions. In the second study (Manuscript II), we further characterized SMN-dependent regulation of the actin cytoskeleton. We could show that SMN interacts with actin independently of binding to PFN2a. However, our data suggest that actin dysregulation as seen in SMA becomes SMN-independent at the time of therapeutic intervention. This supports the view of different dysregulated pathways cannot be fully rescued by SMN restoration only. The third study (Manuscript III) broadens our view on dysregulated profilin protein homeostasis contributing to neuronal degeneration. In Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS), profilin is analyzed as a risk factor causing neuronal degeneration. A better understanding of dysregulated actin remodeling pathways would contribute to development therapeutic strategies to rescue faulty actin dynamics and therefore neurodegeneration beyond SMA. In the last study (Manuscript IV), we focused on elucidating the complex interactive network between different neurotrophic signaling pathways. We wanted to characterize in a network approach signaling hubs which become dysregulated upon SMN depletion. Further, we characterized whether these pathways can be SMN-independent therapeutic targets to ameliorate SMA phenotypes.
Die Spinale Muskelatrophie (SMA) ist eine monogenetische, neurodegenerative Erkrankung, die in ihrer schwersten Form hauptsächlich bei Kindern auftritt. Klinisch manifestiert sich die SMA in schwerer proximaler Muskelatrophie, was in den schlimmsten Fällen zum Versterben der Betroffenen in den ersten Lebensmonaten führt. Ursache hierfür ist die Neurodegeneration von α-Motoneuronen des Rückenmarks und des Hirnstammes, ausgelöst durch eine homozygote Deletion oder Mutation des Survival Motoneuron 1 (SMN1) Gens. SMN1 codiert für das ubiquitär exprimierte Survival of Motoneuron (SMN) Protein. Menschen besitzen eine oder mehrere homologe Kopien dieses Gens, SMN2. Eine spezifische Mutation von SMN2 resultiert in der Expression einer geringen Menge SMN und hauptsächlich einer verkürzten und instabilen SMN-Isoform, des SMNΔ7. Die Anzahl der SMN2 Kopien korreliert daher positiv mit dem Schweregrad des SMA-Phänotyps. Je höher die Kopienanzahl, desto mehr SMN-Protein wird exprimiert und desto weniger schwer ist der SMA-Phänotyp. Neurodegeneration ist das dominante Kennzeichen der SMA. Durch zugelassene Therapien und damit erhöhte Lebenserwartung von Patienten haben die multisystemischen Aspekte der SMA in den letzten Jahren deutlich an klinischer Relevanz gewonnen. Viele Pathomechanismen in der SMA sind nach wie vor nicht ausreichend charakterisiert. Der Grund für die erhöhte Sensitivität von α-Motoneurone hinsichtlich eines reduzierten SMN-Levels ist weiterhin ungeklärt. Erfolgreiche Neurogenese sowie die Aufrechterhaltung der Physiologie von α-Motoneuronen bedingt funktionale Aktindynamik. Das SMN-Protein reguliert über die direkte Bindung von Profilin2a (PFN2a) die Aktindynamik in Neuronen. Bei SMN-Verlust kommt es zur Dysregulation des Aktinzytoskeletts, insbesondere zu Defekten in neuronalem Wachstum, axonaler Wegfindung und Verzweigung sowie Ausbildung funktionaler Synapsen. Die genauen Mechanismen der SMN-mediierten Aktinregulation sind allerdings nach wie vor nicht bekannt. Verschiedene Studien deuten auf eine direkte Interaktion von SMN und Aktin hin. Allerdings wurde dies bisher nicht molekularbiologisch untersucht und auch die Bedeutung für Pathomechanismen in der SMA sind bisher unbekannt. Das Ziel dieser Studie war es, weitere Mechanismen der SMN mediierten Regulation des Aktinzytoskeletts aufzuzeigen. Darüber hinaus wollten wir die neurodegenerativen Prozesse, welche durch dysregulierte Profilin-Proteinhomöostase verstärkt werden, weiter charakterisieren. Daran anschließend wollten wir systematisch die Aktin-regulierenden neurotrophen Signalwege und ihr komplexes Zusammenspiel beschreiben. Im Fokus stand dabei, Zielmoleküle zur Entwicklung von SMN-unabhängigen Therapien aufzuzeigen. In der ersten Studie (Manuskript I), haben wir post-translationale Modifikationen (PTMs) des SMN-Proteins hinsichtlich ihrer Bedeutung für SMN-Funktionen diskutiert. Dabei haben wir den Schwerpunkt auf die Regulation mittels Phosphorylierung und ihre Auswirkung auf Protein-Stabilität, -Lokalisation, -Oligomerisation sowie Protein-Protein-Interaktionen im Kontext der SMA gelegt. SMN-Mutationen an bestimmten putativen oder bestätigten Phosphorylierungsstellen können Protein-Protein-Interaktionen verringern und dabei zur Dysregulation von SMN regulierten biologischen Prozessen führen. In der zweiten Studie (Manuskript II), haben wir die Interaktion von SMN mit dem Aktinzytoskelett charakterisiert. Das SMN-Protein bindet auch unabhängig von PFN2a an Aktin und reguliert damit direkt die Aktindynamik in Neuronen. Außerdem deuten unsere Ergebnisse darauf hin, dass dysregulierte Aktindynamik SMN-unabhängig, also nicht mehr durch die Rettung der SMN-Proteinlevel, korrigierbar wird. Verstärkt wird dies wahrscheinlich durch die prominente Dysregulation der Profilin-Proteinhomöostase in der SMA. In der dritten Studie (Manuskript III), haben wir in einem weiteren neurodegenerativen Modell, der Amyotrophen Lateral Sklerose (ALS), Konsequenzen einer dysregulierten Profilin-Proteinhomöostase charakterisiert. Mechanistische Ansätze zur Rettung der Aktin-regulierenden Proteine und Signalnetzwerke könnten dabei auf verschiedene neurodegenerative Erkrankungen übertragen werden. In der letzten Studie (Manuskript IV), haben wir einen systemischen Ansatz zur Beschreibung von dysregulierten neurotrophen Signalwegen und ihrer Interaktion gewählt. Dabei stand die Charakterisierung von Zielmolekülen im Vordergrund, welche zur Etablierung SMN-unabhängiger Therapien adressiert werden könnten.
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